spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Atlantic Conveyors sista resa

ACL, Atlantic Container Line är ett bolag som var med i början av containeriseringen och har alltid haft en stark anknytning till Sverige.

ACL arbetar också i en speciell trad med ovanliga fartyg. Man lastar både Roro och container på ett sätt som få eller inga rederier gör idag. Den så kallade tredje generationens conro-fartyg har nu ersatts med fjärde generations. ACLs fartyg var också några av de få fraktfartyg under svensk flagg, med svenska befäl. Man hade också särskilda hytter för praktikanter  man tog från svenska sjöfartsutbildningar.

ACL har varit en stadig gäst i Göteborg. Förr kunde man ställa klockan efter dem också. De kom in söndag eftermiddag eller kväll för att hanteras under måndagen.

Tidningen sjömannen berättar om sista resan med Atlantic Conveyor, till skrotningsstranden i Alang, Indien.

Artikel i tidningen Sjömannen

Om fartyget, Atlantic Conveyor

Film om skrotstranden Alang

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • ACL f<rtygen var kvalitetsbyggen – även de två av de fem som inte ¨var byggda på Kockums, Cartier i Frankrike och Conveyor i England. De blev 33-34 år gamla mot normalt i bästa fall 25-27 år.
    De hade en tuff trade att serva – Nordatlanten – där de fick visa sin kvalitet. Trots att de såldes till italienska Grimaldi Lines för 5-6 år sedan – också det ett ConRo-rederi (gula fartyg) – och förlorade den svenska flaggan, så betraktas ACL-fartygen och trafiken som svenska och gör så än idag med de nya G4.orna.

    Det är ett smart drag av marknadsledningen hos Grimaldi att behålla ACL-loggan och låta 'folk' tro att allt är som förr och inte börja måla om till Grimaldi-gult. Lika smart är det att fortsätta med conro-konceptet. De rullande godset,- särskilt de stora dumprarna och earth-moving bjässarna – är exklusivt för ACL och ger ett bra tillskott när containermarknaden sviktar, vilket den gör med jämna mellanrum. Nordatlanten har klarat fraktnivåerna bra trots att alla aktörerna numera står att finna i east-west traden, som ju annars är mycket volatil