spedi_se_annons
Blogg

Ärad vare helgvilan

För den som inte är helt insatt i chaufförernas kör- och vilotider ter det sig ganska komplicerat. Men effekterna servi längs våra vägar

Kör- och vilotiderna är reglerade i EU-direktiv. Alla lastbilar i yrkestrafik skall ha färdskrivare och varje förare skall ha ett färdskrivarkort, så att man kan se vem som har kört när. Tanken är bra, för det har fuskats mycket med detta.

Och det fuskas förstås fortfarande.

Förare måste ta en sk helgvila, dvs en vila som är längre än vanlig nattvila. Det råder tydligen olika tolkningar om denna vila kan tas i hytten, eller om föraren bör ta in på hotell eller åka hem. Men oavsett, så tas denna vila ofta i hytten. Vi har nog alla sett dessa bilar stå lite varstans i landet. På rastplatser, vid stora parkeringar och ibland i anslutning till terminaler etc.

Ibland är det förstås inte bara dygnsvila eller veckovila. Det kan ta dagar, ibland veckor, att hitta returlaster, och under dessa har chauffören i regel inte betalt från åkeriet.

Någonstans måste man väl beundra dessa människor. De reser från fattiga länder (ofta Rumänen, Bulgarien eller liknande). Ger sig av med knappt några pengar på fickan, på en slags campingtur. Maten lagas på gasolspis under trailern, ätes på en campingstol. Oftast har man maten med sig hemifrån – att köpa mat här är för dyrt.

Sedan tillbaka till hytten. Sova en stund kanske? Vad annat kan man göra?

Vi andra ser väl campinglivet som ganska trevligt. Utegrillen, bag-in-boxen och trevligt sällskap i sommarkläder. Här lever man så hela året. Utan dusch och toalett – vem släpper in en chaufför för att låna duschen?

Det kanske är en av anledningarna till att många kör istället för att ta ut den vila de borde? Med dubbla förarkort eller annat fusk i färdskrivaren. För att tro att de är pressade av åkerier, speditörer och lastägare att köra billigare och fortare, är väl inte så troligt?

Eddie Meduzas långtradarchaufför var en rattens riddare. Men dagens är nog snarare en slags modern slav. Inte många alternativ har han, och knappt något betalt för han. Men är ändå alltied den som får skulden när godset är försenat, bara för att han behöver sin vila. Kanske något värt att tänka på när vi äre ute och åker själva på vägarna. Vilka är det vi möter där egentligen? Vilka liv lever de?

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code